ΤΗΣ ΕΛΕΝΗΣ ΝΙΚΟΛΑΪΔΟΥ*
Είναι πια φανερό, ακόμη και στους πιο δύσπιστους, ακόμη και σ'αυτούς που χρόνια πολλά βάσιζαν τη γραμματική και το συντακτικό των αναγνώσεών τους για το «πού πάει η εκπαίδευση» στις περίτεχνες διακηρύξεις της κυρίαρχης πολιτικής, ότι η εκπαιδευτική κοινότητα (όπως και όλος ο κόσμος της εργασίας) βρίσκεται μπροστά σε μια «επιχείρηση» συνολικής αλλαγής του τοπίου στη δημόσια εκπαίδευση, από την πρώτη μικρή του δημοτικού μέχρι και το Πανεπιστήμιο και τα μεταπτυχιακά προγράμματα.
Η «επιχείρηση» αυτή αφορά τη δομή της εκπαίδευσης, την κατεύθυνσή της, το περιεχόμενο, τον μισθό, τη σύνταξη και τις εργασιακές σχέσεις. Οργανική θέση, ωράριο εργασίας, δικαίωμα μετάθεσης - απόσπασης, μονιμότητα, προβάλλονται και από τη νέα ηγεσία του υπουργείου Παιδείας, με τη βοήθεια των ηλεκτρονικών μας κουβερνάντων, σαν αναχρονισμός, σαν παλιομοδίτικες αντιλήψεις, που πρέπει όχι μόνο να εξαφανιστούν από το εκπαιδευτικό τοπίο, αλλά να σβήσουν και από τη συλλογική μνήμη.
Η φετινή σχολική χρονιά (4η ουσιαστικά υπό τη βαριά σκιά του Μνημονίου), που μόλις κάνει το ντεπούτο της, σέρνει μαζί της όλα τα προβλήματα που χρόνια τώρα έχουν χαράξει το ρημαγμένο εκπαιδευτικό σώμα και παράλληλα ανοίγει για τα καλά τις πύλες της κόλασης για τους 170.000 εκπαιδευτικούς. Μαζί με την υποεκπαίδευση, την υποχρηματοδότηση, τις αυξημένες ιδιωτικές εκπαιδευτικές δαπάνες των νοικοκυριών σε συνθήκες «δημόσιας και δωρεάν εκπαίδευσης», τη μείωση των σχολικών μονάδων μέσω των κακόφημων συγχωνεύσεων, τα αναλυτικά προγράμματα που αλλάζουν σαν τραπεζομάντηλα, τις υπερφορτωμένες τάξεις, τη βαθιά απογοήτευση και τις ψαλιδισμένες προσδοκίες που αυξάνουν τα παιδιά των τελευταίων θρανίων, έρχεται φέτος να προστεθεί μια επιχείρηση χειραγώγησης - εξουθένωσης - καθυπόταξης των εκπαιδευτικών μέσα από τη νέα μείωση των μισθών, την αύξηση του ωραρίου εργασίας, την εργασιακή εφεδρεία (ή πρόωρη αναγκαστική συνταξιοδότηση), το ασφυκτικό εργασιακό κλίμα και τη λεγόμενη αξιολόγηση.
Όποιος έχει μάτια να δει και την τιμιότητα να πιστέψει στα μάτια του αισθάνεται, ότι το υπουργείο Παιδείας, σιγά και σταθερά, λιπαίνει το έδαφος για την "κατασκευή" εκπαιδευτικών χωρίς ωράριο, έτσι ώστε αμέσως μετά να νομιμοποιήσει στην κοινή γνώμη τα σχέδιά του για μετακινήσεις, μετατάξεις και απολύσεις.
Οι αλλαγές στο ωρολόγιο πρόγραμμα του Λυκείου, το κλείσιμο 1.056 σχολείων και άλλων τόσων που σχεδιάζεται να κλείσουν τα επόμενα χρόνια, το στρίμωγμα μαθητών σε υπερφορτωμένες τάξεις, το κόψιμο μαθημάτων στο Γυμνάσιο και στο νέο Τεχνολογικό Λύκειο, ο ουσιαστικός μηδενισμός νέων διορισμών, η μείωση των μεταθέσεων σε συνδυασμό με την αξιολόγηση που εξαγγέλλεται για την επόμενη περίοδο, η νέα «αρχιτεκτονική» στη δομή και στη διοίκηση της εκπαίδευσης και η προοπτική περάσματος του δημόσιου σχολείου και πανεπιστημίου στους Καλλικρατικούς Δήμους και Περιφέρειες, μαζί με το συντριπτικό χτύπημα στα Πανεπιστήμια, είναι το σκοτεινό μέλλον που «υφαίνει» το υπουργείο Παιδείας για τη δημόσια εκπαίδευση και τους εκπαιδευτικούς με την ευκαιρία της οικονομικής κρίσης.
Είναι φανερό ότι η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Παιδείας έχει πάρει εδώ και αρκετό καιρό τις αποφάσεις της για ένα πολύ σημαντικό θέμα, οι οποίες, αν υλοποιηθούν, αλλάζουν δραματικά τις εργασιακές σχέσεις στον χώρο του δημόσιου σχολείου: Πρόκειται για μεγάλη μείωση των προσλήψεων, περιορισμό του αριθμού των σχολικών μονάδων, αύξηση των μαθητών στο τμήμα και, βεβαίως, αύξηση του ωραρίου των εκπαιδευτικών. Κάθε πόλεμος αρχίζει με τα λόγια και το υπουργείο Παιδείας έχει συμπληρώσει πολλά ένσημα στην προσπάθειά του να πείσει την κοινή γνώμη ότι οι εκπαιδευτικοί εργάζονται εξαιρετικά λίγες ώρες. Ετοιμάζεται να παρουσιάσει με επικοινωνιακή μαεστρία τις «οδηγίες» του ΟΟΣΑ σαν μια αναμφισβήτητη «ιατρική γνωμάτευση» για τη σωτηρία της εκπαίδευσης στη χώρα μας. Αυτές αφορούν αφενός την αύξηση του ωραρίου διδασκαλίας των εκπαιδευτικών και αφετέρου την «κατασκευή» νέου νομοθετικού πλαισίου που θα διευκολύνει τη δημιουργία του εκπαιδευτικού - λάστιχο, με τη διάλυση των οργανικών θέσεων.
* Η Ελένη Νικολαΐδου είναι εκπαιδευτικός, υπεύθυνη ύλης στο ενημερωτικό δίκτυο www.alfavita.gr
Είναι πια φανερό, ακόμη και στους πιο δύσπιστους, ακόμη και σ'αυτούς που χρόνια πολλά βάσιζαν τη γραμματική και το συντακτικό των αναγνώσεών τους για το «πού πάει η εκπαίδευση» στις περίτεχνες διακηρύξεις της κυρίαρχης πολιτικής, ότι η εκπαιδευτική κοινότητα (όπως και όλος ο κόσμος της εργασίας) βρίσκεται μπροστά σε μια «επιχείρηση» συνολικής αλλαγής του τοπίου στη δημόσια εκπαίδευση, από την πρώτη μικρή του δημοτικού μέχρι και το Πανεπιστήμιο και τα μεταπτυχιακά προγράμματα.
Η «επιχείρηση» αυτή αφορά τη δομή της εκπαίδευσης, την κατεύθυνσή της, το περιεχόμενο, τον μισθό, τη σύνταξη και τις εργασιακές σχέσεις. Οργανική θέση, ωράριο εργασίας, δικαίωμα μετάθεσης - απόσπασης, μονιμότητα, προβάλλονται και από τη νέα ηγεσία του υπουργείου Παιδείας, με τη βοήθεια των ηλεκτρονικών μας κουβερνάντων, σαν αναχρονισμός, σαν παλιομοδίτικες αντιλήψεις, που πρέπει όχι μόνο να εξαφανιστούν από το εκπαιδευτικό τοπίο, αλλά να σβήσουν και από τη συλλογική μνήμη.
Η φετινή σχολική χρονιά (4η ουσιαστικά υπό τη βαριά σκιά του Μνημονίου), που μόλις κάνει το ντεπούτο της, σέρνει μαζί της όλα τα προβλήματα που χρόνια τώρα έχουν χαράξει το ρημαγμένο εκπαιδευτικό σώμα και παράλληλα ανοίγει για τα καλά τις πύλες της κόλασης για τους 170.000 εκπαιδευτικούς. Μαζί με την υποεκπαίδευση, την υποχρηματοδότηση, τις αυξημένες ιδιωτικές εκπαιδευτικές δαπάνες των νοικοκυριών σε συνθήκες «δημόσιας και δωρεάν εκπαίδευσης», τη μείωση των σχολικών μονάδων μέσω των κακόφημων συγχωνεύσεων, τα αναλυτικά προγράμματα που αλλάζουν σαν τραπεζομάντηλα, τις υπερφορτωμένες τάξεις, τη βαθιά απογοήτευση και τις ψαλιδισμένες προσδοκίες που αυξάνουν τα παιδιά των τελευταίων θρανίων, έρχεται φέτος να προστεθεί μια επιχείρηση χειραγώγησης - εξουθένωσης - καθυπόταξης των εκπαιδευτικών μέσα από τη νέα μείωση των μισθών, την αύξηση του ωραρίου εργασίας, την εργασιακή εφεδρεία (ή πρόωρη αναγκαστική συνταξιοδότηση), το ασφυκτικό εργασιακό κλίμα και τη λεγόμενη αξιολόγηση.
Όποιος έχει μάτια να δει και την τιμιότητα να πιστέψει στα μάτια του αισθάνεται, ότι το υπουργείο Παιδείας, σιγά και σταθερά, λιπαίνει το έδαφος για την "κατασκευή" εκπαιδευτικών χωρίς ωράριο, έτσι ώστε αμέσως μετά να νομιμοποιήσει στην κοινή γνώμη τα σχέδιά του για μετακινήσεις, μετατάξεις και απολύσεις.
Οι αλλαγές στο ωρολόγιο πρόγραμμα του Λυκείου, το κλείσιμο 1.056 σχολείων και άλλων τόσων που σχεδιάζεται να κλείσουν τα επόμενα χρόνια, το στρίμωγμα μαθητών σε υπερφορτωμένες τάξεις, το κόψιμο μαθημάτων στο Γυμνάσιο και στο νέο Τεχνολογικό Λύκειο, ο ουσιαστικός μηδενισμός νέων διορισμών, η μείωση των μεταθέσεων σε συνδυασμό με την αξιολόγηση που εξαγγέλλεται για την επόμενη περίοδο, η νέα «αρχιτεκτονική» στη δομή και στη διοίκηση της εκπαίδευσης και η προοπτική περάσματος του δημόσιου σχολείου και πανεπιστημίου στους Καλλικρατικούς Δήμους και Περιφέρειες, μαζί με το συντριπτικό χτύπημα στα Πανεπιστήμια, είναι το σκοτεινό μέλλον που «υφαίνει» το υπουργείο Παιδείας για τη δημόσια εκπαίδευση και τους εκπαιδευτικούς με την ευκαιρία της οικονομικής κρίσης.
Είναι φανερό ότι η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Παιδείας έχει πάρει εδώ και αρκετό καιρό τις αποφάσεις της για ένα πολύ σημαντικό θέμα, οι οποίες, αν υλοποιηθούν, αλλάζουν δραματικά τις εργασιακές σχέσεις στον χώρο του δημόσιου σχολείου: Πρόκειται για μεγάλη μείωση των προσλήψεων, περιορισμό του αριθμού των σχολικών μονάδων, αύξηση των μαθητών στο τμήμα και, βεβαίως, αύξηση του ωραρίου των εκπαιδευτικών. Κάθε πόλεμος αρχίζει με τα λόγια και το υπουργείο Παιδείας έχει συμπληρώσει πολλά ένσημα στην προσπάθειά του να πείσει την κοινή γνώμη ότι οι εκπαιδευτικοί εργάζονται εξαιρετικά λίγες ώρες. Ετοιμάζεται να παρουσιάσει με επικοινωνιακή μαεστρία τις «οδηγίες» του ΟΟΣΑ σαν μια αναμφισβήτητη «ιατρική γνωμάτευση» για τη σωτηρία της εκπαίδευσης στη χώρα μας. Αυτές αφορούν αφενός την αύξηση του ωραρίου διδασκαλίας των εκπαιδευτικών και αφετέρου την «κατασκευή» νέου νομοθετικού πλαισίου που θα διευκολύνει τη δημιουργία του εκπαιδευτικού - λάστιχο, με τη διάλυση των οργανικών θέσεων.
* Η Ελένη Νικολαΐδου είναι εκπαιδευτικός, υπεύθυνη ύλης στο ενημερωτικό δίκτυο www.alfavita.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου