Δραματικές είναι οι συνέπειες της παγκόσμιας οικονομικής κρίσης για τους νέους στους τομείς της εκπαίδευσης και της απασχόλησης. Σύμφωνα με έκθεση της UNESCO που δημοσιεύθηκε χθες, ο ένας στους έξι κατοίκους του πλανήτη είναι ηλικίας από 15-24 ετών, ο ένας στους οκτώ νέους είναι άνεργος και ένας στους τέσσερις κερδίζει λιγότερα από 1,25 δολάριο (περίπου 1 ευρώ) την ημέρα.
Σύμφωνα με την ίδια έρευνα, ένας στους πέντε νέους δεν ολοκληρώνει τον κύκλο της υποχρεωτικής εκπαίδευσης στις αναπτυσσόμενες χώρες, ενώ την ίδια ώρα, στις ανεπτυγμένες χώρες, περισσότεροι από ένας στους πέντε ενήλικες δεν διαθέτουν τα απαραίτητο επίπεδο εκπαίδευσης για να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις της εργασίας τους. Στις ανεπτυγμένες χώρες, 160 εκατομμύρια ενήλικοι (ποσοστό 22%) δεν διαθέτουν τα απαραίτητα μορφωτικά προσόντα για να διεκδικήσουν μια θέση εργασίας ή ακόμη και για να διαβάσουν εφημερίδα. Μέχρι το 2015, ελάχιστες χώρες θα μπορέσουν να επιτύχουν τους έξι στόχους του προγράμματος "Εκπαίδευση για όλους", όπως συμφωνήθηκαν το 2000 στο Ντακάρ.
Την πρώτη δεκαετία του 21ου αιώνα η πρόσβαση στην εκπαίδευση σημείωσε σημαντική πρόοδο, κυρίως στην Ινδία και την υποσαχάρια Αφρική. Τα τελευταία δύο χρόνια, όμως, παρατηρείται στασιμότητα. Περίπου 250 εκατομμύρια παιδιά πρώτης σχολικής ηλικίας (δηλαδή το 39% των ανηλίκων) "δεν ξέρουν ούτε να διαβάζουν ούτε να γράφουν", ανεξαρτήτως αν φοιτούν σε σχολείο ή όχι. Παράλληλα, 71 εκατομμύρια έφηβοι (το 18% των εφήβων) δεν παρακολουθούν μαθήματα και δεν έχουν "τα αναγκαία προσόντα" για να βγουν στην "αγορά εργασίας".
Θα πρέπει να αναπτυχθούν εναλλακτικές λύσεις για τους εφήβους που βρίσκονται εκτός εκπαιδευτικού συστήματος, ώστε περίπου 200 εκατομμύρια νέοι να έχουν μια "δεύτερη ευκαιρία", σημειώνει στην έκθεσή της η UNESCO, επισημαίνοντας τις επιπτώσεις που θα έχει η οικονομική κρίση στον τομέα της εκπαίδευσης στις αναπτυσσόμενες χώρες. "Κάθε δολάριο που δαπανάται για την εκπαίδευση ενός ατόμου" δημιουργεί κατά τη διάρκεια του επαγγελματικού βίου τους 1-15 δολάρια οικονομικής ανάπτυξης, συμπεραίνει η έρευνα.
Τέλος, ακόμη και σε κάποιες ευρωπαϊκές χώρες, ένας στους πέντε νέους εγκαταλείπει το σχολείο προτού ολοκληρώσει τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Η UNESCO υπολογίζει ότι απαιτούνται επενδύσεις ύψους 8 δισεκατομμυρίων δολαρίων προκειμένου όλοι οι νέοι των φτωχών χωρών να ολοκληρώνουν την πρωτοβάθμια και να προχωρούν στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση.
Σύμφωνα με την ίδια έρευνα, ένας στους πέντε νέους δεν ολοκληρώνει τον κύκλο της υποχρεωτικής εκπαίδευσης στις αναπτυσσόμενες χώρες, ενώ την ίδια ώρα, στις ανεπτυγμένες χώρες, περισσότεροι από ένας στους πέντε ενήλικες δεν διαθέτουν τα απαραίτητο επίπεδο εκπαίδευσης για να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις της εργασίας τους. Στις ανεπτυγμένες χώρες, 160 εκατομμύρια ενήλικοι (ποσοστό 22%) δεν διαθέτουν τα απαραίτητα μορφωτικά προσόντα για να διεκδικήσουν μια θέση εργασίας ή ακόμη και για να διαβάσουν εφημερίδα. Μέχρι το 2015, ελάχιστες χώρες θα μπορέσουν να επιτύχουν τους έξι στόχους του προγράμματος "Εκπαίδευση για όλους", όπως συμφωνήθηκαν το 2000 στο Ντακάρ.
Την πρώτη δεκαετία του 21ου αιώνα η πρόσβαση στην εκπαίδευση σημείωσε σημαντική πρόοδο, κυρίως στην Ινδία και την υποσαχάρια Αφρική. Τα τελευταία δύο χρόνια, όμως, παρατηρείται στασιμότητα. Περίπου 250 εκατομμύρια παιδιά πρώτης σχολικής ηλικίας (δηλαδή το 39% των ανηλίκων) "δεν ξέρουν ούτε να διαβάζουν ούτε να γράφουν", ανεξαρτήτως αν φοιτούν σε σχολείο ή όχι. Παράλληλα, 71 εκατομμύρια έφηβοι (το 18% των εφήβων) δεν παρακολουθούν μαθήματα και δεν έχουν "τα αναγκαία προσόντα" για να βγουν στην "αγορά εργασίας".
Θα πρέπει να αναπτυχθούν εναλλακτικές λύσεις για τους εφήβους που βρίσκονται εκτός εκπαιδευτικού συστήματος, ώστε περίπου 200 εκατομμύρια νέοι να έχουν μια "δεύτερη ευκαιρία", σημειώνει στην έκθεσή της η UNESCO, επισημαίνοντας τις επιπτώσεις που θα έχει η οικονομική κρίση στον τομέα της εκπαίδευσης στις αναπτυσσόμενες χώρες. "Κάθε δολάριο που δαπανάται για την εκπαίδευση ενός ατόμου" δημιουργεί κατά τη διάρκεια του επαγγελματικού βίου τους 1-15 δολάρια οικονομικής ανάπτυξης, συμπεραίνει η έρευνα.
Τέλος, ακόμη και σε κάποιες ευρωπαϊκές χώρες, ένας στους πέντε νέους εγκαταλείπει το σχολείο προτού ολοκληρώσει τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Η UNESCO υπολογίζει ότι απαιτούνται επενδύσεις ύψους 8 δισεκατομμυρίων δολαρίων προκειμένου όλοι οι νέοι των φτωχών χωρών να ολοκληρώνουν την πρωτοβάθμια και να προχωρούν στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου