Παρασκευή 5 Οκτωβρίου 2012

Νομοσχέδιο για "faster track" ξεπούλημα άνευ αρχών και ορίων

Σε "υπέρτατη Αρχή" δημιουργίας συνθηκών "faster track" για ιδιώτες - επενδυτές, αλλά και για το ξεπούλημα της δημόσιας περιουσίας, με "ξήλωμα" ακόμα και στοιχειωδών κανόνων που είχαν απομείνει, μετατρέπει η κυβέρνηση το υπουργείο Ανάπτυξης.
Σε "υπερυπουργείο" διευκόλυνσης επενδύσεων μετατρέπεται το υπουργείο Ανάπτυξης * Σε εταιρείες ειδικού σκοπού ως Α.Ε. η δημόσια περιουσία
Σύμφωνα με προσχέδιο νόμου που παρουσίασε χθες η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης για "τη διαμόρφωση φιλικού επιχειρηματικού περιβάλλοντος", δρομολογείται η συγκέντρωση όλων των αρμοδιοτήτων και εξουσιών που αφορούν τις "στρατηγικές" και όλες γενικά τις ιδιωτικές επενδύσεις στο υπουργείο Ανάπτυξης, με πλήθος ρυθμίσεων για διευκολύνσεις, κίνητρα και άρση "εμποδίων" σε καθεστώς ενισχυμένου fast track, ενώ προωθείται η σύσταση Ανωνύμων Εταιρειών για την άλωση "φιλέτων" δημόσιας περιουσίας, υπεράνω κανόνων, αρχής γενομένης από την περιοχή Στάδιο Ειρήνης και Φιλίας έως Ακρωτήριο Σουνίου.

Για διευκόλυνση των ιδιωτών προβλέπονται ρυθμίσεις όπως υπεύθυνη δήλωση από τους ίδιους ότι πληρούν προϋποθέσεις αδειοδότησης και έλεγχος των επενδύσεων από ιδιώτες, ενώ στην ουσία ακυρώνονται υπουργεία και υπηρεσίες που έχουν την ευθύνη του συνολικού σχεδιασμού του χώρου, των κανόνων χωροταξικού και πολεοδομικού σχεδιασμού και της προστασίας του περιβάλλοντος.
Στο πλαίσιο αυτό, δημιουργείται κατ' αρχήν Γενική Γραμματεία Στρατηγικών και Ιδιωτικών Επενδύσεων, στην οποία θα συγκεντρωθεί το σύνολο των αρμοδιοτήτων των σχετικών με τις επενδύσεις με σκοπό την παραγωγή, υλοποίηση και συντονισμό ενιαίας επενδυτικής-αναπτυξιακής πολιτικής, την απλούστευση των αδειοδοτικών διαδικασιών και την επιτάχυνση των επενδύσεων. Μεταξύ άλλων στη Γενική Γραμματεία υπάγεται η Γενική Διεύθυνση Αδειοδοτήσεων που δημιουργείται για την κάλυψη των αναγκών πολεοδομικής αδειοδότησης όλων των στρατηγικών επενδύσεων, ενώ θα έχει και την αρμοδιότητα έκδοσης πολεοδομικών αδειών και υποβολής προτάσεων για Προεδρικά Διατάγματα (Π.Δ.) σε συνεργασία με το ΥΠΕΚΑ για επιτάχυνση της επίλυσης πολεοδομικών ζητημάτων. Επίσης θα υπάγεται και Αυτοτελές Τμήμα Στρατηγικών Επενδύσεων, που αποτελεί μετεξέλιξη του Αυτοτελούς Γραφείου Ελληνικού, το οποίο μεταφέρεται από το υπουργείο Οικονομικών, ώστε να ενσωματωθεί με το fast track σε μια ενιαία δομή.
Οι συνθήκες "faster track" δημιουργούνται με προβλέψεις του νομοσχεδίου, όπως οι εξής:
-Εισάγεται θεσμός Ειδικών Σχεδίων Χωρικής Ανάπτυξης Στρατηγικών Επενδύσεων που θα επιτρέπει έκδοση Π.Δ. για τον χωροταξικό προσδιορισμό, την επενδυτική ταυτότητα, τη χρήση γης, τη χωροθέτηση και την παραχώρηση αιγιαλού-παραλίας για στρατηγικές επενδύσεις.
-Καθιερώνεται "αυτοβεβαίωση", που θα επιτρέπει στους επενδυτές με δική τους νομική ευθύνη να βεβαιώσουν την τήρηση των προϋποθέσεων για συγκεκριμένες άδειες.
-Καταργείται η εγγυητική επιστολή, ενώ αυξάνεται η διαχειριστική αμοιβή υπέρ του Δημοσίου (παραμένει στο 0,2% του συνολικού κόστους της επένδυσης, αλλά αυξάνεται το ανώτατο πλαφόν σε 400.000 ευρώ).
-Παρέχεται δυνατότητα, κατόπιν αίτησης του επενδυτή, διενέργειας ενδιάμεσων και τελικών ελέγχων από πιστοποιημένους φορείς του ιδιωτικού τομέα, περιλαμβανομένων των τραπεζών.
-Εισάγονται ευνοϊκές ρυθμίσεις στο πλαίσιο του επενδυτικού νόμου (ρευστότητα, κίνητρα, φοροαπαλλαγές).

Α.Ε. δημόσιας περιουσίας

Παράλληλα, στο σχέδιο νόμου προβλέπεται η σύσταση Εταιρειών Ειδικού Σκοπού ως Α.Ε. με κοινές υπουργικές αποφάσεις των συναρμόδιων υπουργείων Ανάπτυξης, Οικονομικών και Διοικητικής Μεταρρύθμισης για τη διοίκηση, διαχείριση, "αξιοποίηση" εκτάσεων-εγκαταστάσεων του Δημοσίου (δημόσια περιουσία), που θα λειτουργούν με κανόνες ιδιωτικής οικονομίας και βέβαια ορίζονται ως στρατηγικές επενδύσεις (fast track). Θα υπάρχει δυνατότητα ομαδοποίησης μικρότερων εκτάσεων υπό ενιαία νομική οντότητα για τη διευκόλυνση της συνολικής εκμετάλλευσής τους, συγκεντρώνονται άδειες και δικαιώματα σε ένα μεταβιβάσιμο ή εκμεταλλεύσιμο "όχημα", ενώ προβλέπεται επίλυση μέσω διαδικασιών fast track των όποιων θεμάτων αδειοδότησης, χρήσεων γης κ.λπ.
Η αρχή γίνεται με την σύσταση της "Παράκτιο Αττικό Μέτωπο Α.Ε." για τη δημιουργία "τσιμεντένιου τείχους" στην περιοχή από το Στάδιο Ειρήνης και Φιλίας έως το Ακρωτήριο Σουνίου, που στην ουσία σημαίνει ότι καταργείται το προστατευτικό πλαίσιο για το θαλάσσιο μέτωπο. Η εταιρεία αυτή θα έχει μετοχικό κεφάλαιο 500.000 ευρώ και με απόφαση του υπουργού Ανάπτυξης θα μπορεί να χρηματοδοτηθεί από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων ή από τον κρατικό προϋπολογισμό.
Σε αντίστοιχη κατεύθυνση, προβλέπεται η ρητή αναγνώριση της εταιρείας "Ελληνικό Α.Ε." ως δημόσιες στρατηγικές επενδύσεις (καθεστώς fast track), "χωρίς άλλη διατύπωση ή διαδικασία", με προσανατολισμό της δημιουργία μιας νέας πόλης.
Πέραν του ξεπουλήματος δημόσιας περιουσίας, οι δύο αυτές επιλογές αναμένεται να εντείνουν τον υδροκεφαλισμό της Αθήνας.
Επιπλέον, στο σχέδιο νόμου περιλαμβάνεται ξεχωριστό κεφάλαιο για την αδειοδότηση, ίδρυση, λειτουργία, εκμετάλλευση αεροδρομίων επί υδάτινων επιφανειών (υδατοδρόμια για υδροπλάνα) με βασικό στόχο την προσέλκυση επενδύσεων. Μεταξύ άλλων νομιμοποιούνται 13 υδατοδρόμια που έχουν προσωρινή άδεια λειτουργίας, ορίζεται μια υπηρεσία στο υπουργείο Ανάπτυξης ως αρμόδια για την αδειοδότηση, ενώ επιτρέπεται η χρήση υδάτινων πεδίων, δηλαδή παρέχεται δυνατότητα συγκεκριμένου αριθμού απο-προθαλασσώσεων εντός της ελληνικής επικράτειας σε σημεία πέραν των υδατοδρομίων.
Ο υπουργός Ανάπτυξης Κ. Χατζηδάκης επισήμανε ότι προαπαιτούμενο για ανάπτυξη-ανάκαμψη και για να γίνει η Ελλάδα επιχειρηματικά φιλική, είναι η επιτυχής κατάληξη των διαπραγματεύσεων με την τρόικα ώστε να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα της ρευστότητας στο τραπεζικό σύστημα και στην οικονομία.
Το προσχέδιο του νομοσχεδίου τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση για πέντε εβδομάδες, αν και στόχος είναι να ολοκληρωθεί νωρίτερα.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου