Πέμπτη, 1 Νοεμβρίου 2012

Το Βερολίνο θέλει να έχει λόγο και στα έσοδα

Τη δέσμευση εσόδων του ελληνικού Δημοσίου ακόμη και από την είσπραξη ΦΠΑ στον ειδικό λογαριασμό για την αποπληρωμή του ελληνικού χρέους αξιώνει η καγκελαρία της Γερμανίας. Σχετικό αποδεικτικό έγγραφο δημοσιοποίησε ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ Ευάγγελος Βενιζέλος. Απορρίπτει το ενδεχόμενο το Μέγαρο Μαξίμου.
Μέσα από παλαιότερες αποφάσεις Συνόδων Κορυφής της ΕΕ έχει προβλεφθεί η τοποθέτηση των δανειακών δόσεων της τρόικας προς την Ελλάδα σε έναν ειδικό λογαριασμό ο οποίος θα δίνει προτεραιότητα στην αποπληρωμή του χρέους και δευτερευόντως στις εσωτερικές τρέχουσες ανάγκες της χώρας. Επικαλούμενο την ανάγκη για ενδυνάμωση των μηχανισμών εποπτείας των ελληνικών δημοσιονομικών, το Βερολίνο προχωράει ακόμη ένα βήμα παραπέρα και εισηγείται να συμπεριλαμβάνονται στο συγκεκριμένο λογαριασμό και έσοδα του ελληνικού δημοσίου από φόρους.
Ακριβώς σε αυτό το πλαίσιο, μετά τη χθεσινή σύσκεψη των τριών πολιτικών αρχηγών, ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ διαμήνυσε: «Δεν είμαστε προτεκτοράτο. Αυτό πρέπει να το καταλάβουν πάρα πολύ  καλά οι εταίροι μας και η τρόικα». Χαρακτήρισε δε «αυτονόητο ότι  θα γίνει σεβαστή, τουλάχιστον στα θεμελιώδη στοιχεία, η αξιοπρέπειά μας, σε σχέση με τη δημοσιονομική διαχείριση του κράτους. Αυτή πρέπει να γίνεται από τις Ελληνικές Αρχές, από το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους και την Τράπεζα της Ελλάδος». Ο κ. Βενιζέλος έδωσε μάλιστα στη δημοσιότητα σχετικό έγγραφο το οποίο φέρεται να έχει αποστείλει στο Βερολίνο στην ελληνική κυβέρνηση, επειδή «κάποιοι αμφισβητούν» ότι το γερμανικό υπουργείο Οικονομικών έθεσε το συγκεκριμένο ζήτημα.
Πάντως, από τη ΝΔ και τη ΔΗΜΑΡ δηλώνουν πως στην πράξη «δεν υπάρχει τέτοιο θέμα», με κυβερνητικούς κύκλους να απαντούν στην κίνηση Βενιζέλου λέγοντας πως «σημασία δεν έχει τι αποστέλλεται αλλά τι απαντά κανείς». O κυβερνητικός εκπρόσωπος Σίμος Κεδίκογλου δήλωσε χαρακτηριστικά: «εμείς ούτε που το συζητάμε» και συμπλήρωσε ότι «αυτό είχε τεθεί στην προηγούμενη κυβέρνηση». Σήμερα το πρωί, η Ιπποκράτους υπογράμμιζε: «Θα παρακαλούσαμε να είναι όλοι ιδιαίτερα προσεκτικοί. Ό,τι λέμε το λέμε για να στηρίξουμε τη χώρα και να βοηθήσουμε στο τελικό αποτέλεσμα».

Σημειώνεται ότι τεχνοκρατικοί κύκλοι, οι οποίοι θεωρούν πως το υφιστάμενο πολιτικό σύστημα δεν είναι σε θέση να διαχειριστεί αποτελεσματικά τα δημοσιονομικά του κράτους, δεν βλέπουν με κακό μάτι μία πιο στενή εποπτεία από την Ευρωζώνη.
Το έγγραφο το οποίο έφερε στη δημοσιότητα το ΠΑΣΟΚ και το οποίο έχει σταλεί από το Γερμανό υφυπουργό Οικονομικών Dr. Thomas Steffen, το Σάββατο 20 Οκτωβρίου, στο ελληνικό υπουργείο Οικονομικών, έχει ως εξής:
Ενισχυμένη διακυβέρνηση και μηχανισμοί ελέγχου


Για να ενισχυθεί η αξιοπιστία πρέπει να υιοθετηθεί μια αυστηρή δημοσιονομική πολιτική (με εκούσιες αυτοδεσμεύσεις). Παρεκκλίσεις από τους στόχους του προγράμματος πρέπει να εξισορροπούνται με εσωτερικές προσαρμογές. Οι ακόλουθες προαπαιτούμενες ενέργειες πρέπει να εισαχθούν με νομοθετική ρύθμιση πριν την εκταμίευση της επόμενης δόσης.


Κλειστός λογαριασμός με εξωτερική διαχείριση: Ο κλειστός λογαριασμός που εγκρίθηκε από το Eurogroup της 20ής Φεβρουαρίου ενισχύεται ώστε να εξασφαλίσει πως οι πόροι του προγράμματος θα χρησιμοποιηθούν αποκλειστικά για την εξυπηρέτηση του χρέους, και θα εξασφαλιστεί με την εγκαθίδρυση μιας διεθνούς διαχείρισης (για παράδειγμα από την ΕΚΤ). Όπως συμφωνήθηκε τον Φεβρουάριο, το χρέος θα εξυπηρετείται κατευθείαν από αυτόν τον λογαριασμό. Το EFSF και το ΔΝΤ εκταμιεύουν μετά από την εκτέλεση των συμφωνηθέντων διαρθρωτικών και δημοσιονομικών μεταρρυθμίσεων κατευθείαν από τον λογαριασμό και η ελληνική συνεισφορά στην εξυπηρέτηση του χρέους που ορίζεται από το Μνημόνιο θα καταβάλλεται επίσης σε αυτόν τον λογαριασμό. 


Η διάθεση των εσόδων: Μια διαθέσιμη πηγή εσόδων (όπως για παράδειγμα μέρος των εσόδων του ΦΠΑ) στο συνολικό ποσό του αιτούμενου από την Ελλάδα πρωτογενούς πλεονάσματος μπορεί να μεταφέρεται ανά μήνα στον λογαριασμό (ως ελληνική συμμετοχή στην εξυπηρέτηση του χρέους). Το ύψος του πρωτογενούς πλεονάσματος θα προσδιοριστεί από το Μνημόνιο. Ο λογαριασμός και η τροφοδοσία του από τα έσοδα εξασφαλίζουν το πρωτογενές πλεόνασμα και συνεπώς θα εξισορροπηθεί από τη μείωση στις πρωτογενείς δαπάνες ή την αύξηση των πρωτογενών εσόδων. Εφόσον κατά τη διάρκεια του προγράμματος εμφανιστούν επιπλέον κενά στον προϋπολογισμό, η Ελλάδα θα τα καλύψει με τα δικά της μέσα.


Αυτόματες περικοπές δαπανών: Η Ελλάδα εγκαθιδρύει έναν απλό κανόνα για τις δημόσιες δαπάνες. Με τη συμφωνία της τρόικας, τα ταμειακά ελλείμματα (παρεκκλίσεις από τον προϋπολογισμό) οδηγούν αυτόματα σε περικοπές δαπανών οι οποίες κατανέμονται εξίσου σε όλα τα προγράμματα δαπανών (ανάλογα με το μερίδιό τους στον προϋπολογισμό).


Εξωτερική εποπτεία του δημόσιου δανεισμού: Μπορεί να ζητηθεί από έναν εξωτερικό οργανισμό όπως η Ευρωπαϊκή Επιτροπή να εγκρίνει οποιαδήποτε μορφή επιπλέον δανεισμού (παράλληλα με την εποπτεία των περιφερειακών και τοπικών αρχών από ορισμένα ομοσπονδιακά κράτη).


Συμπληρωματική εξωτερική βοήθεια: Πιο έντονη, υποχρεωτική επιστράτευση εξωτερικής τεχνικής βοήθειας ώστε, μεταξύ άλλων, να βελτιωθεί η διοικητική δομή, συμπεριλαμβανομένων των τομέων της συλλογής φόρων, μείωσης της διαφθοράς, επεξεργασίας στατιστικών στοιχείων, στρατηγικών για την τόνωση της ανάπτυξης, αξιοποίηση των πόρων των Διαρθρωτικών Ταμείων, των διαδικασιών ιδιωτικοποίησης έτσι ώστε να υποβοηθηθεί περαιτέρω η εκτέλεση του προγράμματος. 

Για να επιτευχθεί αυτός ο στόχος, θα ενισχυθεί το έργο της Task Force έτσι ώστε οι αρμοδιότητές της να περιλαμβάνουν:


i) σε συνεργασία με τις ελληνικές αρχές, ο προσδιορισμός θέσεων-κλειδιά στην ελληνική κρατική μηχανή για την κατάλληλη εκτέλεση και εποπτεία των προγραμμάτων προσαρμογής, ιδιαίτερα σε ό,τι αφορά τις χρηματοπιστωτικές ροές (δαπάνες και έσοδα) και διορισμός Ευρωπαίων ή Ελλήνων κρατικών λειτουργών (οι οποίοι θα απολαμβάνουν το ίδιο στάτους με τους ευρωπαίους ειδικούς ώστε να περιοριστεί η εξάρτησή τους από την πολιτική εξουσία) σ’ αυτές τις θέσεις-κλειδιά που αφορούν τη συμμόρφωση με το πρόγραμμα της τρόικα, αντικαθιστώντας τους έλληνες υπευθύνους.

ii) Συντονισμός στην υλοποίηση της τεχνικής βοήθειας από τους διαφορετικούς παίκτες: την υπάρχουσα διμερή βοήθεια, αλλά και τους νέους φορείς που θα συμμετάσχουν όπως η Παγκόσμια Τράπεζα, η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, ο ΟΟΣΑ κλπ. των οποίων οι παρεμβάσεις είναι ευπρόσδεκτες.


Μέτρα για την τόνωση της ανάπτυξης: Για να βελτιωθεί η αποδοχή του προγράμματος από τους Έλληνες, αυτά τα μέτρα ελέγχου και ενίσχυσης πρέπει να συμπληρωθούν από αναπτυξιακά μέτρα και μέτρα ενίσχυσης της απασχόλησης. Ο καθοριστικός παράγοντας για επενδύσεις και ανάπτυξη είναι η ανάκτηση της εμπιστοσύνης. Βραχυπρόθεσμα, οι προοπτικές για την ανάπτυξη και την απασχόληση μπορούν να ενισχυθούν από την απελευθέρωση πόρων των διαρθρωτικών Ταμείων για τα 181 προγράμματα υψηλής προτεραιότητας. Το σχέδιο για μια δημόσια Τράπεζα Επενδύσεων το οποίο τελεί υπό επεξεργασία μπορεί επίσης να επισπευσθεί για να υποστηριχθούν οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις και τα έργα υποδομής.

Ακολουθεί το κείμενο στα αγγλικά:

Enhanced Governance and Control Mechanisms

To foster credibility a strictly rule-based budget policy (by voluntary self-binding) should be adopted. Deviations from pro¬gram goals are to be balanced through internal adjustments. The following prior actions would have to be legally implemented before disbursement of the next tranche:
•         Externally managed trust account
The trust account adopted at the Eurogroup of Feb.20th is strengthened to ensure that programme funds are used for debt service only, secured by setting up an international management (by the ECB for instance). As agreed in February, debt is serviced directly from this trust account. EFSF and IMF disburse after implemen¬tation of the agreed structural and fiscal reforms directly to the trust account and the Greek contribution to debt service defined in the MoU would also be paid into the trust account.
•         Earmarking of revenues
A dedicated receipt (such as part of VAT income) in the volume of the requested GRC primary budget surplus could be transferred monthly to the trust account (as earmarking of GRC contribution to debt service). The volume of the primary surplus is to be defined in the MoU. The trust account and the earmarking of revenue secure the de¬livery of the primary surplus and therefore the GRC contribution to the debt service. A GRC non-achievement of the required primary surplus would be balanced by a reduction in primary spending or increase of primary income. Should further budget gaps occur during the term of the programme GRC would fill the gap by its own means.
•         Automatic Spending Cuts
GRC establishes a simple rule for public expenditure. With the agreement of the Troika, cash deficits (deviations from budget plan) automatically lead to spending cuts equally divided through all spending programs (according to their budget share).
•         External supervision of public borrowing
An external institution like the EU-Commission could be asked to approve any form of additional loans in writing (along the lines of supervision of regional or local authorities by some federal states).
•         Complementary external assistance
More intense, compulsory employment of external technical assistance for, among others, administrative capacity building, including for tax collection, cor¬ruption reduction, statistics, growth-enhancing investment strategies, use of structural funds, privatization process would further support the im¬plementation of the programme.
To achieve this goal, the attributions of the Task Force for Greece would be enhanced, so that the TFG would be in charge of:
(i) in liaison with the Greek authorities, identifying key positions within the Greek administration for appropriate adjustment program execution and monitoring, especially regarding financial flows (spending and revenue), and recruiting and sending European experts or Greek civil servants (they would be granted the same status of European experts to limit their dependence to the political power) in those key positions regarding the compliance of the Troika program, in replacement of Greek officials.
(ii) coordinating the running of the technical assistance of the different actors: already existing bilateral assistance, but also new providers such as the World Bank, the EBRD, the OECD, etc., whose interventions are highly desirable.
•         Growth-enhancing measures
In order to improve the acceptability of the programme by the Greeks, those measures of control-enforcement could be complemented by growth and jobs-enhancing measures. The determining factor for investment and growth will be the rebuilding of confidence. In the short run, growth and jobs perspectives could be strengthened by the release of some structural funds dedicated to the 181 projects of high priority. The project of a public bank for investment currently under consideration could also be accelerated to support SMEs and infrastructure projects

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου